Havfru­er

Havfru­er er ofte det før­ste over­na­tur­li­ge væsen, folk for­bin­der med Dan­mark, hoved­sa­ge­ligt på grund af den sto­re inter­na­tio­na­le beta­get­hed af Den Lil­le Havfrue. Men havfru­er var ikke altid de her smuk­ke og char­me­ren­de væs­ner, som vi ken­der fra moder­ne skil­drin­ger, og selv hvis du læser H. C. Ander­sens ori­gi­na­le even­tyr, frem­går det tyde­ligt. Selv­om det på man­ge måder er en tra­di­tio­nel kær­lig­heds­hi­sto­rie, er der fle­re træk hos hoved­per­so­nen, der ikke lige­frem vil­le red­de hen­de før­ste­plad­sen i en skøn­heds­kon­kur­ren­ce. Det­te skyl­des, at Ander­sen hen­te­de inspira­tion fra nog­le meget ældre histo­ri­er om havfru­er, der nær­me­re har rød­der inden for det gro­te­ske, frem for det forun­der­li­ge.

I Dan­mark har vi også en hel del rap­por­ter om havfrue obser­va­tio­ner, nog­le fore­ta­get så sent som i det for­ri­ge århund­re­de. De fle­ste af dis­se har vi fra fiske­re og andre sømænd. Blandt dem er der bestemt fle­re eksemp­ler på doku­men­te­re­de svin­delnum­re, van­dre­hi­sto­ri­er og misi­den­ti­fi­ka­tio­ner. Ikke desto min­dre er der nog­le til­fæl­de, som er besvær­li­ge at for­kla­re. Dis­se har hjul­pet med at hol­de leg­en­den om havfru­er i live så langt op i tiden.

Her­al­di­ske vild­mænd

Det dan­ske kon­ge­li­ge våbenskjold, der kan ses på for­skel­li­ge offent­li­ge byg­nin­ger rundt om i lan­det, viser to vild­mænd klædt i bla­de og bevæb­net med træ­køl­ler, flan­ke­ren­de et skjold. Selv­om ingen ved, hvor­for de er så udbred­te i dansk sam­men­hæng, fore­kom­mer vild­mænd ofte i her­al­dik over hele Nor­d­eu­ro­pa og menes at ned­stam­me fra jæt­ter­ne i den nor­di­ske myto­lo­gi såvel som mid­delal­der­li­ge histo­ri­er om trol­de.

Her i Dan­mark optræ­der vild­mænd pro­mi­nent i histo­ri­en om adels­fa­mi­li­en Bil­le. Fami­li­ens for­gæn­ger, Tho­re Bil­le, siges engang at have mødt en behå­ret dreng klædt i bla­de, mens han gik tur i sko­ven. Den behå­re­de dreng viste Tho­re Bil­le, hvor han skul­le byg­ge en vand­møl­le, der vil­le gøre fami­li­en meget rig.

Den myti­ske fore­stil­ling om vil­de mænd i sko­ve­ne ser også ud til at have været for­bun­det med det 19. århund­re­des Kulsvi­e­re i Nord­s­jæl­land. Dis­se arbej­de­re var over­ve­jen­de ind­van­dre­re fra Syd­eu­ro­pa, ofte med mør­ke­re hud­far­ve og træk end den loka­le befolk­ning. Kulsvi­er­ne boe­de det meste af deres liv i sko­ven og hav­de skik­ke, der var frem­me­de for den dan­ske bon­de­klas­se.

Høj­fol­ket

I gam­le sagn optræ­der et men­ne­ske­lig­nen­de over­na­tur­ligt fol­ke­færd, der bebor de gam­le grav­hø­je, sko­ve og moser. De er kendt som alfer, elver­folk eller høj­fol­ket, og er beslæg­tet med underjor­di­ske og hul­dre­folk. Sær­ligt elver­pi­ger­ne beskri­ves som utro­ligt smuk­ke og ynde­ful­de, men hule i ryg­gen. Man bør tage sig i agt hvis man møder dem, og ikke lade sig lok­ke af deres hyp­no­ti­se­ren­de dans i tågen – man risi­ke­rer at bli­ve elleskudt, hvil­ket er en form for sinds­sy­ge eller lam­mel­se.

Man­ge sagn næv­ner en for­bi­pas­se­ren­de der en sen aften­ti­me kom­mer for­bi en grav­høj der står på glo­en­de pæle, med lys strøm­men­de ud der­fra – det er høj­fol­kets fest­lig­he­der, som man for alt i ver­den bør afstå fra at del­ta­ge i.

Lin­dor­me

En Lin­dorm er en meget spe­ci­el type dra­ge, der er til­knyt­tet de Nor­d­eu­ro­pæ­i­ske lan­de. “Lind” er et gam­melt dansk ord, der bety­der flek­si­bel eller slank. Lin­dor­mens krop er beskre­vet i fol­kesagn som en kæm­pe slan­ge eller ål, uden lem­mer, med et stort hoved og meget lan­ge og skar­pe tæn­der. Lin­dor­me har man­ge paral­lel­ler til Mid­gårds­or­men fra den nor­di­ske myto­lo­gi.

En lin­dorm begyn­der livet som en lil­le orme­lig­nen­de skab­ning, der lever i en kom­post­bun­ke. I takt med at den bli­ver stør­re, vil den fin­de et mørkt og fug­tigt sted at gøre til sit hjem. Lin­dor­me hol­der aldrig op med at vok­se og kan bli­ve fle­re hund­re­de år gam­le. De har en sær­lig afsky over­for kri­sten­dom­men, og når en lin­dorm bli­ver stor nok, vil den vik­le sig omkring den nær­me­ste kir­ke og blo­ke­re enhver fra at kom­me ind. De fle­ste sagn er eni­ge om, at kun en ting kan dræ­be en lin­dorm: en tyr, der ude­luk­ken­de er ble­vet fodret med mælk og nød­der. Og selv om det skul­le lyk­kes tyren, vil den næsten altid selv dø af sine sår og gif­ten fra lin­dor­mens bid.

Spø­gel­ses­kat­te

Selv­om der fin­des sagn om mysti­ske kat­te langt til­ba­ge i Dan­marks­hi­sto­ri­en, er histo­ri­er om sto­re kat­te­dyr, der bli­ver obser­ve­ret hvor de ikke bur­de fin­des, utvivl­s­omt et nye­re islæt inden­for dansk for­te­a­na og moder­ne folkl­o­re. Fæno­me­net ken­des nok bedst fra Stor­bri­tan­ni­en, hvor dis­se sky dyr oftest bli­ver kaldt for ABCs – “Ali­en Big Cats” – et begreb der dæk­ker over kat­te­dyr, der rig­tig­nok eksi­ste­rer i andre dele af ver­den, men ikke bur­de være muli­ge at møde frit i natu­ren i Euro­pa.

Her i Dan­mark er der gen­nem de sene­ste 50 år også ble­vet set blandt andet puma­er i Jyl­land, løver på Fyn og los­ser i Alle­rød. I dansk sam­men­hæng er dis­se ble­vet kaldt “spø­gel­ses­kat­te”, for­di der i de fle­ste til­fæl­de aldrig duk­ker nogen afgø­ren­de fysi­ske bevi­ser op, og for­di dyre­ne ofte for­svin­der lige så plud­se­ligt som de blev set.

Spek­tra­le hunde

Spø­gel­ses­ag­ti­ge hunde optræ­der i man­ge for­skel­li­ge sam­men­hæn­ge overalt i den dan­ske sagn­lit­te­ra­tur. Mens de ikke er til­nær­mel­ses­vis så udbred­te her som for eksem­pel i Stor­bri­tan­ni­en, duk­ker de sta­dig op i nog­le af de bed­ste uhyg­ge­li­ge histo­ri­er. Dis­se hunde kan duk­ke op og hjem­sø­ge en ensom vej, såvel som en gam­mel grav­høj eller en byg­ning. De kan også være udsendt af hek­se eller sågar være djæv­len selv i for­klæd­ning. Dan­ske spø­gel­ses­hunde kom­mer også i alle far­ver og for­mer, ikke kun den vel­kend­te sor­te vari­ant. Vi har endog histo­ri­er om hunde, der er smel­tet og ble­vet til en ufor­me­lig mas­se. End­nu mere mær­ke­ligt, så er dan­ske spø­gel­ses­hunde af en eller anden grund ofte pud­ler!