To simp­le trækors, med et væld af spæn­den­de sagn og histo­ri­er til­knyt­tet dem. Læs mere om hem­me­lig­he­den bag dis­se mysti­ske vestsjæl­land­ske monu­men­ter her

GPS: Kor­set ved Slud­strup (55.357322, 11.374713), Kor­set ved Skør­pin­ge (55.347036, 11.382634 

Par­ke­ring: Kor­set ved Slud­strup: Par­ke­ring er muligt nær Fal­kenste­en god­set, hvor­fra der er en 10 minut­ters gåtur. Kor­set ved Skør­pin­ge: Der er en bred afkør­sel til Sla­gel­se­vej 33, hvor man kan par­ke­re og gå til kor­set (ca. 1 minut)

Værd at vide: Slud­strup kor­set blev udskif­tet i 2020  

Andre attrak­tio­ner i nær­he­den: Sten­man­den

Om Kor­se­ne

Kor­se­ne ved Slud­strup og Skør­pin­ge er lidt af en kurio­si­tet. Ikke bare inden­for kate­go­ri­en mysti­ske kors men også på grund af de histo­ri­er, der bin­der dem sam­men. Man­ge detal­jer er opstå­et på bestem­te tider i histo­ri­en og tyder på, at tra­di­tio­nen med kor­se­ne er meget gam­mel, selv­om den nok ikke over­går Hel­lig Anders Kors. Vi kan med sik­ker­hed spo­re kor­se­ne til­ba­ge til ca. 1720, og selv­om de natur­lig­vis jævn­ligt er ble­vet udskif­tet siden da, har de sand­syn­lig­vis beva­ret deres gene­rel­le udse­en­de lige siden.

En gam­mel illu­stra­tion, der viser at kor­se­ne har beholdt sam­me form igen­nem man­ge år, på trods af jævn­lig udskift­ning

Selv­om den oprin­de­li­ge histo­rie bag kor­se­ne er gået tabt, er der ingen man­gel på sagn omkring dem. Den mest popu­læ­re sagn­ty­pe går på, at to mænd blev døde­ligt uven­ner over en lokal kvin­de fra god­set Fal­kenste­en, som de beg­ge var forel­sket i. Der er man­ge vari­a­tio­ner af sag­net, der under­ti­den invol­ve­rer to mun­ke, nog­le gan­ge en munk og en gart­ner, men man­ge andre kom­bi­na­tio­ner kan fin­des i lit­te­ra­tu­ren.

Hvad der dog går igen i de fle­ste af dis­se histo­ri­er er: De to mænd siges at have været brød­re; og at de kæm­pe­de så vold­somt, de end­te med at dræ­be hin­an­den i pro­ces­sen. Den ene bror døde på ste­det nær Fal­kenste­en, og den anden for­må­e­de at slæ­be sig et par kilo­me­ter væk, før han også buk­ke­de under for døden på mar­ken i Skør­pin­ge. De to kors mar­ke­rer såle­des døds­ste­der­ne for brød­re­ne. Der er også en udga­ve af sag­net, der næv­ner et helt tred­je kors. Det­te skul­le være rejst i kæl­de­ren under Fal­kenste­en god­set og være et min­des­mær­ke over den kvin­de, som begik selv­mord efter brød­re­nes død. For­pag­ter­ne på Fal­kenste­en afvi­ser dog at det­te skul­le være sandt. Ende­lig er der histo­ri­er om spø­gel­ses­ag­ti­ge figu­rer, der går igen nær kor­se­ne.

Hvad angår de “fak­ti­ske” mate­ri­el­le kors, er de ble­vet ved­li­ge­holdt og udskif­tet med jæv­ne mel­lem­rum når de er ble­vet for fal­de­fær­di­ge. Det­te har man ikke gjort for hyg­gens skyld, men for­di lokal­be­folk­nin­gen tro­e­de at hvis de nogen­sin­de blev fjer­net eller mis­hand­let, vil­le der ske ulyk­ke for men­ne­sker og dyr i nær­he­den. Vi har et par anek­do­ti­ske histo­ri­er om tids­punk­ter, hvor et af kor­se­ne er ble­vet mis­hand­let eller for­sømt. I de til­fæl­de skul­le det have haft alvor­li­ge kon­se­kven­ser: En histo­rie for­tæl­ler om en nær­lig­gen­de gård, der brænd­te ned; en anden om kvæg, der kort efter døde i stør­re end nor­malt antal.

Kor­se­ne er i dag under opsyn af Natio­nal­mu­se­et, alt imens deres ved­li­ge­hol­del­se fore­ta­ges af hen­holds­vis for­pag­ter­ne på god­set Fal­kenste­en og går­de­jer­ne i Skør­pin­ge.

Kor­set ved Skør­pin­ge, imens mar­ken er i blomst

Kom­men­ta­rer

Kor­se­ne ved Slud­strup og Skør­pin­ge har rig­tig meget til fæl­les med en hånd­fuld andre kors, bl.a. kor­set ved Con­ra­di­ne­s­lyst og det på Præ­ste­kors­bak­ken nær Fre­de­riks­værk. Der har uden tvivl været man­ge fle­re af den­ne slags min­des­mær­ker igen­nem histo­ri­en, der siden hen er fal­met og aldrig ble­vet for­ny­et eller gen­rejst. Dét, der gør at lige præ­cis dis­se har over­le­vet ind­til nu, har sik­kert været en kom­bi­na­tion af ulyk­ke­li­ge til­fæl­dig­he­der og en effek­tiv ved­li­ge­hol­del­ses ind­sats. Vi ser det sam­me med f. eks. bestem­te grav­hø­je, der und­gik at bli­ve over­plø­jet, for­di der ske­te et uheld i for­bin­del­se her­med (ploven gik i styk­ker, bon­den kom til ska­de, etc.). Den­ne slags epi­so­der for­stær­ke­de en alle­re­de eksi­ste­ren­de over­tro om kræf­ter i natu­ren, der skul­le behand­les med respekt. På den måde fin­des der sta­dig enkel­te over­le­ven­de eksemp­ler, selv helt op i vores tid, hvor over­tro­en for længst har skif­tet karak­ter fra ældre tider. Der er selv­føl­ge­lig også den mulig­hed, at der rent fak­tisk hvi­ler en for­ban­del­se over net­op dis­se min­des­mær­ker.

De man­ge for­skel­li­ge karak­te­rer, der er til­skre­vet de to brød­re gen­nem tiden, tyder på at min­des­mær­ker­ne er meget gam­melt. Vari­a­tio­nen med de to mun­ke kan end­da gå helt til­ba­ge til, da der var et fun­ge­ren­de klo­ster ved Ant­vorskov. Der kun­ne være en for­bin­del­se med en tid­li­ge­re hel­lig­kil­de nær Slud­strup kor­set, der engang ofte blev besøgt af syge og gam­le. Ind­til vide­re ser den nær­me­re sam­men­hæng dog ud til at have fortabt sig i histo­ri­ens tåger.

Udvalg­te kil­der

  • Ach­ton Fri­is — Dan­marks Sto­re Øer II
  • Gun­nar Knud­sen — Hel­li­ge Kil­der i Sorø Amt (Sorø Amt Histo­risk Sam­fund Årbog, 1918)
  • J. M. Thie­le — Dan­ske Fol­kesagn
  • Svend C. Dahl — Sagn og Gode Histo­ri­er fra Syd­li­ge Sjæl­land
  • Thor­kild Gravlund — Her­reds­bo­gen